Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rally Dakar 2011 před startem

31. 12. 2010

Již tradičně zahájí motoristickou sezónu Rally Dakar, která se již po třetí pojede v Jižní Americe na území států Argentina a Chile, kam se z bezpečnostních důvodů přesunula z Afriky. Zde je nutné poznamenat, že ve stejném termínu se jede i závod Africa Eco Race do skutečného Dakaru a zúčastní se jej i Tomáš Tomeček, kterému se v Jižní Americe nedařilo a finanční náklady jsou u afrického Dakaru zhruba poloviční. Jako oběť dvanáct let starého přepadení doufá, že jej podobná zkušenost už nepotká a do Afriky se těšil. Nyní je již Africa Eco Race v plném proudu.

Ale zpátky do Jižní Ameriky. Letos se trať 33. Dakaru stáčí více k severu, až 70% speciálek je nových, ale základem zůstává poušť Atacama, nejsušší místo planety. Kvůli bezpečnosti i vysokému počtu startujících se hned několikrát rozdělí trasa závodu pro kamiony ,automobily a pro motocykly a čtyřkolky. Na posádky kamionů tak čeká 9458 km, na posádky automobilů 9618 km a na motorkáře a čtyřkolkáře 9605 km. To je zhruba o 500 km více než v loňském roce. Navíc bude náročnější navigace díky přísnějším pravidlům tykajících se checkpointů. Doposud se blízkost kontrolního bodu objevila na GPS v okruhu 3 km. Od letoška se tento okruh zúžil na 800 m.

Početnější je letos i startovní pole. Je tvořeno 183 motocykly (+13%), 33 čtyřkolkami (+32%), 146 automobily (+9%) a 68 kamiony (+31%). Je složeno z 51 národností (v roce 2010 to bylo 40), odstartuje celkem 13 žen, 6 posádek pojede s alternativním palivem a 136 posádek odstartuje do Dakaru poprvé (64 motocyklů, 21 čtyřkolek, 50 automobilů a jeden kamion). Nasazení a kvalita ve všech kategoriích opět povážlivě vzrostly. Říká se, že letošní konkurence je i navzdory krizi největší v historii. Potěšující je fakt, že české barvy jsou ve startovní listině poměrně početně zastoupeny.

Rally Dakar 2011
Datum Etapa Kamiony Automobily Motocykly
    spoj. spec. spoj. spec. spoj. spec.
1.1.2011 1.(Buenos Aires – Victoria) 377   377   377  
2.1.2011 1.(Victoria – Cordoba) 566 222 566 222 566 192
3.1.2011 2.(Cordoba – San Miguel de Tucuman) 440 324 440 324 440 300
4.1.2011 3.(San Miguel de Tucuman – San Salvador de Jujuy) 408 226 231 500 231 521
5.1.2011 4.(San Salvador de Jujuy – Calama) 554 207 554 207 554 207
6.1.2011 5.(Calama – Iquique) 36 423 36 423 36 423
7.1.2011 6.(Iquique – Arica) 265 456 265 456 265 456
8.1.2011              
9.1.2011 7.(Arica – Antofagasta) 208 611 208 611 208 631
10.1.2011 8.(Antofagasta – Copiapo) 268 508 268 508 268 508
11.1.2011 9.(Copiapo – Copiapo) 35 235 35 235 35 235
12.1.2011 10.(Copiapo – Chilecito) 686 176 686 176 686 176
13.1.2011 11.(Chilecito – San Juan) 164 622 164 622 164 622
14.1.2011 12.(San Juan – Cordoba) 349 266 123 555 123 555
15.1.2011 13.(Cordoba – Buenos Aires) 645 181 645 181 645 181
Celkem   5001 4457 4598 5020 4598 5007
Celkem   9458 km 9618 km 9605 km

 

Čseko-slovenská účast na Dakaru
Kamiony
504 LOPRAIS ALES
HOLAN MILAN
KALINA JOSEF
REP. TCHEQUE TATRA LOPRAIS TATRA TEAM
508 DE AZEVEDO ANDRE
MARTINEC JAROMIR
JUSTO MAYKEL
BRESIL TATRA PETROBRAS LUBRAX
509 SPACIL MAREK
VODRHÁNEK JAN
VRSECKY DAVID
REP. TCHEQUE TATRA CZECH DAKAR TEAM
519 VILDMAN VLASTIMIL
FAJTL LADISLAV
BERVIC JAN
REP. TCHEQUE LIAZ KM RACING TEAM
525 KOLOMY MARTIN
LAMAC JAROSLAV
KILIAN DAVID
REP. TCHEQUE TATRA CZECH DAKAR TEAM
547 RANDYSEK ROBERT
SISKA ROMAN
SUKOP PAVEL
REP. TCHEQUE MAN OFFROADSPORT
Automobily
388 MIKULA PETER
NOVAK IVAN
REP. TCHEQUE TOYOTA LAND CRUISER VINLAND DAKAR TEAM
418 HONDA MICHAEL
TOMANEK JAN
REP. TCHEQUE MITSUBISHI VINLAND DAKAR TEAM
430 SLADEK ZDENEK
MILOSLAV JANACEK
REP. TCHEQUE HUMMER OFFROADSPORT
Motocykly
25 SVITKO STEFAN SLOVAQUIE KTM HANT LOGOMOTION
43 JAKES IVAN SLOVAQUIE KTM KM RACING TEAM
59 PABISKA DAVID REP. TCHEQUE YAMAHA KM RACING TEAM
68 VESELY JAN REP. TCHEQUE YAMAHA CZECH DAKAR TEAM
123 MATOSKA RADEK SLOVAQUIE KTM HANT LOGOMOTION
Čtyřkolky
251 MACHACEK JOSEF REP. TCHEQUE YAMAHA KM RACING TEAM
262 PLECHATY MARTIN REP. TCHEQUE YAMAHA KM RACING TEAM

Motocykly

Ivan Jakeš a David Pabiška z KM Racingu i Jan Veselý z Czech Dakar Teamu startují s Yamahou 450. Pabiška skončil na posledním Dakaru na 26. pozici, Jakeš byl dokonce před svým nedobrovolným odstoupením (kámen do řetězu a následný nepříjemný pád) devátý. To ovšem ještě startoval na stroji KTM 690. „Bude to dost odlišné. Nová motorka je o padesát kilo lehčí a nemá takový výkon. Loňský stroj byl zase hodně syrový a dostat se do desítky bylo hodně o štěstí. To ale potřebují i jak se říká „velcí kluci“, kteří mají daleko lepší podmínky než my,“ uvádí Jakeš na internetových stránkách týmu KM Racing.„Já se budu každopádně maximálně snažit, abych stejně jako posledně do elitní desítky zase nakoukl.“

Do letošního ročníku neodstartuje Dušan Randýsek, který se ještě plně nezotavil po operaci kolene. Dakaru se však zúčastní. Jako novinář na velké Yamaze Super Ténéré. „Budu se pohybovat po závodních trasách, abych mohl pro KM Racing pořídit co nejlepší fotky a vozit do bivaku aktuální informace z trati.“ Jeho starší bratr Robert opět odstartuje jako pilot rychlé asistence s kamionem MAN.

Jan Veselý (Czech Dakar Team ): „Sice jsem krátce po skončení Dakaru 2010 prohlašoval, že už se tam na závodní motorce nevrátím, ale nakonec to dopadlo všechno jinak. Podstatně lepší startovní číslo a zkušenosti nasbírané během loňského ročníku mi snad pomohou ke slušnému výsledku.“

Favority na vítězství mezi motocykly budou Marc Coma a Cyril Despres s KTM, kteří dohromady vyhráli posledních pět Dakarů. Přerušit jejich sérii se budou snažit Lopez a Duclos na Apriliích, Verhoeven na BMW, Viladoms a Rodrigues na Yamahách a Bethys s Pisanoem na Hondách. Zapomenout nesmíme ani na Nora Ullevalserera, který loni skončil druhý.

Čtyřkolky

V barvách KM Racingu odstartují i tři čtyřkolky s dílny pětinásobného vítěze Josefa Macháčka, pilotované právě Macháčkem a Martinem Plechatým (oba loni závod nedokončili) a Polákem Lukaszem Laskawiecem. Macháčkův stroj bude pilotovat i Polák Rafal Sonik. Plechatý pojede loňský stroj s karburátorem a ostatní tři nové se vstřikováním.
„Verze s karburátorem je pro mě finančně dostupnější, svou roli při volbě sehrála i zkušenost z květového testování v Tunisku,“ říká Martin Plechatý. „Tam jsem nebyl se vstřikovačem úplně spokojený, ale nakonec jsem se rozhodl pro karburátor hlavně kvůli tomu, že mi na něm připadá najít závadu někde v poušti snadnější než na elektronice vstřikování.“ Zároveň dodává, že letos zvolí vyčkávací taktiku. „Chci se na začátku posunout, ale směrem dozadu. Útok, který jsem se snažil v Chile předvést, byl úplně zbytečný. Zkušenost mi teď říká, že se nebudu zkraje soutěže tlačit dopředu. Rád bych, kdyby mi vyšla taktika v duchu dva se perou a třetí se směje. Myslím, že právě takový scénář se dá v lednu očekávat.“

Kamiony

Loprais Tatra Team opět nastupuje s novým vozem a jak říkají, je to dosavadní technický vrchol v historii tatrováckého zápolení na Dakaru. Kamion nyní disponuje výkonem na magické hranici 1000 koní. Také se podařilo ušetřit 500 kg váhy a kamion tak lépe akceleruje. Aleš Loprais už vyzkoušel vůz na Silk Way Rally, kde se dokázal vklínit do stáda Kamazů a obsadil čtvrté místo. Před Dakarem prošel vůz už jen repasí podvozku a na poslední chvíli investicí do nového vybavení kabiny i posádek. Pro posádky byl totiž nařízen HANS.

Zavedení systému HANS navíc pořadatelé oznámili posádkám relativně krátce před odjezdem a jedná se o opatření závazné pro všechny. V praxi to znamená nejen nákup celého zařízení a nutnost zvyknout si na jeho používání, ale i nákup nových přileb a úpravu závodních sedaček přímo u výrobce, firmy C.I.E.B., a také instalaci nových, osmibodových bezpečnostních pásů.

„Chápu opodstatnění takového systému ve formulovém sportu, kde působí na jezdce relativně stálé a předvídatelné síly a systém HANS mu může napomoci v případě nehody. Dá se to pochopit i u rallysportu, byť ani v něm nejsou názory na HANS jednotné. Ale ve velkém kamionu na Dakaru se mi tento systém jeví jako omezující prostředek. Při etapě potřebuji naopak volný pohyb hlavy kvůli prostorové orientaci, která je ve dvouapůlmetrové šířce kabiny a ve volném terénu zcela jiná než na okruhu v jednomístné formuli. Někdy se potřebuji i předklonit kvůli viditelnosti přes dunu, jindy potřebuji vidět vlevo dolů ke kolu, to všechno jsou pohyby hlavy, které má pilot zafixované a v nichž mu HANS bude bránit. Navíc jsme si za léta zvykli, při obrovském množství rázů, umět krční páteří tyto rázy částečně vykrývat, zatímco nyní se hlava bude muset poprat i se silovou protireakcí při zachycení řemínky HANS. Nemám z toho radost, ale půjde o závazné opatření pro všechny,“ dodává Aleš.

Součástí doplněné výbavy je i nařízení o nutném používání nehořlavého spodního prádla s oficiální homologací FIA, to vše pod nehořlavou neprodyšnou kombinézou v padesátistupňovém vedru kabiny. Jde navíc o dlouhé prádlo, s dlouhými rukávy i nohavicemi, do závodních bot musí být použity i speciální závodní ponožky. „S novým prádlem se myslím v Jižní Americe pořádně zapotíme, přece jen strávíme ve vozech celý den dva týdny v kuse pod pálícím sluncem. Ale ze zkušenosti mohu říci, že pokud se posádka soustředí na etapu a na závodění, převede myšlenky od krůpějů potu někam úplně jinam a koncentruje se na vlastní výkon,“ říká Aleš.

Foto: loprais.cz

U Lopraisů je „novinkou“ i návrat legendy české účasti na Dakaru do kabiny Tatry. Návrat muže, jež stál u zrodu myšlenky české účasti na Dakaru, navigátora Josefa Kaliny. Dosavadní kopilot Aleše Lopraise Jaro Miškolci se z pracovních i osobních důvodů nemůže Dakaru zúčastnit.

Aleš Loprais má letos navíc ještě jednu motivaci vydat se sebe a svého kamionu maximum. Jeho přítelkyně jej postavila před ultimátum. „Přítelkyně mi to řekla jasně: Buď vyhraješ, nebo se nevracej. Když neuspěju, tak si mě nejspíš nevezme.“

Jedním z nováčků na letošním Dakaru je David Vršecký, vícenásobný mistr Evropy v závodech kamionů a pilot Buggyry, který usedne do spáčilovy Tatry jako druhý pilot. Řídit však pravděpodobně nebude.
Na Dakaru bude mít Buggyra dvojí zastoupení. Vedle Davida Vršeckého bude součástí Czech Dakar Teamu rovněž závodní inženýr Robin Dolejš. Tatru 815 o objemu 18 100 ccm totiž žene kupředu kapalinou chlazený motor Caterpillar. Silnější verze motoru, než jaká je v Buggyře.

Jak již bylo zmíněno výše, z Tatra Letka Týmu se Dakaru zůčastní jen Tatra řízená Brazilcem Andre de Azevedou. Tomáš Tomeček naopak vyráží do Dakaru, toho u Růžového jezera v Africe. Nicméně i u tohoto teamu jsou obě Tatry nové. Tatry dostaly nové konstrukční prvky na podvozku jako jsou tlumiče a ráfky, monoblok řízení byl umístěn za motor na nově vytvořený nosník na centrální rouře a nový je i rám vozidla, kde bylo dosaženo úspory hmotnosti.

Martin Macík nebude tentokrát pilotovat svoji Liazku, ale pouze jeden z doprovodných kamionů. Na vině je jednak pracovní vytížení po organizační stránce a také přetrvávající problémy s páteří. V Liazu jej nahradí Vlastimil Vildman, pro nějž to bude závodní premiéra v roli řidiče.


Foto: www.offroadsport.cz

Proti Tatrám se na start Dakaru postaví hned šestice Kamazů, z toho čtyři na tovární úrovni. Celkově se očekává největší konkurence za poslední dobu. Vrací se MAN a obrovská bude i účast holandských stájí v čele s týmem de Rooy.

Automobily

V kategorii automobilů odstartují do Dakaru tři české speciály. Úspěšná posádka z roku 2009 (7. místo celkově a nejlepší Mitsubishi v cíli), Zapletal – Ouředníček, letos bohužel po loňské havárii do závodu neodstartuje. Jejich tým Offroadsport ale připravil pro ostravského jezdce Zdeňka Sládka, navigovaného Mílou Janáčkem, vůz Hummer H3 EVO. Miroslav Zapletal bude letos sedět pouze v asistenčním kamionu Volvo. Rychlou asistenci jim bude dělat Robert Randýsek se závodním kamionem MAN.


Foto: www.offroadsport.cz

Výkon posádky Sládek – Janáček může ovlivnit fakt, že zatímco Zdeněk Sládek teprve nedávno dokončil krátkou rekonvalescenci po operaci plotýnky, tak Míla Janáček odložil operaci kolene, aby mohl odstartovat. Pro Sládka to bude navíc dakarská premiéra. Bude se ale snažit zúročit léta praxe v extrémních podmínkách na afrických pouštích a také své poznatky z Dakarů, kterých se zúčastnil jako divák. Naopak Janáček už s Dakarem zkušenosti má. Poprvé se zúčastnil se Zapletalem v roce 2007 a získal plaketu za 5. místo mezi nováčky. Loňský ročník absolvoval v Tatře Marka Spáčila.

„Startu v této rallye jsem podřídil skoro všechno. Zúčastnil jsem se několika závodů a sháněl peníze hlavně na novou techniku. Na prvních dvaceti místech dojedou zřejmě profesionální týmy, s nimiž se nemůžeme měřit. Pozice kolem třicáté příčky by byla naším velkým úspěchem,“ tvrdí pilot Zdeněk Sládek.

Ke svému druhému startu v roli pilota závodního kamiónu se vyjádřil i Robert Randýsek: „Určitě jsem velmi rád, že se do Argentiny vracím opět v roli závodního pilota. Je jasné, že náš MAN 4x4 je určen k rychlé asistenci, tedy snažit se podporovat Zdeňka s Mílou v Hummeru a přiložit ruku k dílu, kdyby byly nějaké problémy, ale i tak jedete závod a snažíte se o co nejlepší výsledek. Loňský Dakar jsem strávil v asistenčním kamiónu a pokud jednou jedete závod přímo po trati, tak přeci jen se do asistenčního kamiónu vracíte nerad“ a dodává: „vůbec Mirkovi Zapletalovi nezávidím a upřímně si myslím, že ho budou hodně svrbět ruce až bude pobíhat po depu“.


Starý a nový Volkswagen Race Touareg, Foto: www.volkswagen-motorsport.com/

Další dva speciály odstartují pod hlavičkou Vinland Dakar teamu. Jedním je Toyota LC120 pilotovaná posádkou Petr Mikula – Ivo Novák, kteří se zúčastnili již loňského Dakaru a letos se připravovali na Silk Way Rally.
"Do Jižní Ameriky se vracíme především s cílem dokončit tento obtížný závod," shrnul své pocity pilot Peter Mikula. "Celý rok jsme intenzivně pracovali na přípravě techniky a rádi bychom toto úsilí zúročili."

"Letošní trasa vypadá velmi zajímavě," dodává navigátor Ivan Novák, který s Petrem Mikulou v minulosti jezdil na tratích českých rallye. "Auto udělalo v porovnání s tím loňským velký krok vpřed. Start na letošní Silk Way Rallye, ve které jsme skončili s fantastickým výsledkem, jsme pojali právě jako přípravu na Dakar. V tomto 5 tisíc kilometrů dlouhém a těžkém závodě s velkou mezinárodní konkurencí, jsme se pod startovním číslem 127 umístili na 17. místě. Tímto jsme historicky první českou posádkou, která závod dojela až do cíle."

Druhou posádku tvoří nováčci Michael Honda s Jendou Tománkem, kteří odstartují na speciálu Mitsubishi Pajero DID 3,2 z dílen italského Ralliartu a doladěného na Dakar v Otrokovicích u Romana Kresty. Byly provedeny úpravy v uchycení motoru a převodovky, úprava ochrany podvozku, dodělán systém dohušťování a v okolí Podkopné Lhoty nastavil Roman Kresta FRT tlumiče, přičemž mohl čerpat z nastavování podvozku pro X-Raid na Sahaře.
"Do Jižní Ameriky jedeme především s cílem seznámit se s Dakarem," prohlašuje Michael Honda. "Bylo by samozřejmě skvělé, kdybychom hned při premiérovém startu dojeli do cíle."


Foto: www.x-raid.de

Stejně jako mezi kamiony, tak i mezi automobily je letos obrovská konkurence. Obhájit loňské prvenství bude chtít Carlos Sainz v novém Volkswagenu Race Touareg 3 . Na paty mu jistě bude šlapat jeho týmový kolega, Katařan Nasser Al-Attiyah.Ve VW, nesmíme zapomenout ani na Američana Marka Millera. Race Touareg 3 disponuje účinějším chlazením, vyšším výkonem ve vyšších nadmořských výškách a má lepší ovladatelnost.

Tým X-Raid BMW nasadí sedm vozů, což je nejpočetnější sestava v historii BMW. A největším želízkem v ohni bude nejúspěšnější jezdec Rally Dakar, Stephane Peterhansel (9 vítězství, 6x motocykl a 3x Mitsubishi). V sestavě jej doplní Ricardo Leal Dos Santos, nejlepší loňský soukromník. X-Raid Team také nasadí jednu novinku a tou bude vůz MINI All4 Racing, který vychází z modelu Clubman a má nahradit vůz BMW X3 CC. Celkově tedy tým nasadí 6x BMW a 1x MINI.

Na start se nakonec postaví i vítěz s roku 2004, Španěl Nani Roma a to s vozem Nissan. Počítat je potřeba i s Američanem Robby Gordonem, který loni hodně dotíral na čelní příčky a dokázal dokonce vyhrát etapu.


Foto: www.x-raid.de

Zajímavosti:

  • Nejmladším účastníkem je dvacetiletý Rodrigo Andrès Caballero Alcayaga na motocyklu. Bude to jeho druhý start na Dakaru.
  • Japonec Yoshimasa Sugawara ve věku 69 let odstartuje do Dakaru po dvacatéosmé v řadě.
  • Josef Macháček pojmenoval svou letošní čtyřkolku Vévoda & Komtesa (v minulosti Diktátor a nebo Nezmar). „Jako že k sobě patříme,“ vysvětluje s úsměvem. „Vévoda jsem já a čtyřkolka Komtesa mě ovládá…“
  • Kamaz Vladimira Čagina necestuje po moři jako ostatní vozy, ale letecky, neboť s ním Čagin krátce před opuštěním Evropy havaroval a musel jej poslat zpět na základnu. S tím mu pomohl soupeř Jan de Rooy, když mu půjčil valník. Dalším problémem pro tým Kamazu jsou problémy se sněhem a s tím související komplikace s letadly. Letadlo, kterým cestoval Čagin do Moskvy skončilo při přistání mimo přistávací dráhu v poli. Nakonec se mu však podařilo do Buenos Aires dostat včas.
  • Tým Alistera McRae, McRae ProDakar Team, nasadí sedm jednomístných bugin.
  • Výrobce energetických nápojů Monster přešel od Robby Gordona k týmu X-Raid BMW. Nahradila jej konkurenční značka Speed Energy a Gordonův Hummer tak byl přestříkán z černé na červenou.
  • Do poslední chvíle se nevědělo, zda se na start postaví čtyřkolkář Marcos Patronelli. Jeho start byl ohrožen kvůli nehodě, při níž si 28. listopadu zlomil obě nohy v kotnících a klíční kost.

 Zdroj: eWRC.cz

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář