7:00
Čtvrtá etapa ze San Salvador de Jujuy do Calamy nabídne jednu trasu pro všechny. 554 kilometrů spojovačky a 207 kilometrů speciálky. Závodní konvoj překročí Andy přes průsmyk Paso de Jama ve výšce 4 800 metrů nad mořem, ve stejné výšce, do jaké ční například Mont Blanc. Bez maček a bez hřebů. Posádky se k tomuto stoupání vydají již v průběhu noci.
Foto: dakar.com
Závod se tak přesune z Argentiny do Chile. A příjezd do Chile také znamená začátek pouště Atacama, nejsuššího místa planety. A taky začátek prvního offroadového závodění v rally. Relativně krátká speciálka začne ve 3 300 metrech nad mořem. Odtud se posádky vydají po kamenech vstříc dunám.
Foto: dakar.com
Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-04/aso/ukie.php
12:08
Kamion Martina Kolomého z Czech Dakar Teamu měl včera "nehodu" a Martin Kolomý s Jaroslavem Lamačem byli vrtulníkem přepraveni do nemocnice. V horším stavu je navigátor Jaroslav Lamač, který má dva obratle rozdrcené. Martin Kolomý má jeden obratel prasklý. Je potřeba poznamenat, že nešlo o nehodu, ale o drsnější přeskočení pár hrbů. A připomenout je asi potřeba i na poslední chvíli nařízené použití HANS. Třetí člen posádky, David Kilián, dojel s kamionem v pořádku do cíle. Za připomenutí také stojí prasklé obratle Miroslava Zapletala z loňského ročníku. Opět při použití HANS a ráně zespoda. Do třetice bych chtěl připomenout Mílu Janáčka, který byl propuštěn z memocnice se třemi zhmožděnými obraty po té, co byl hospitalizován po havárii, kdy se Zdeňkem Sládkem ulomili u jejich Hummeru kolo.
Na druhou stranu se sluší také poznamenat, že HANS si velmi pochvaloval Tomáš Tomeček po havárii v roce 2009, kdy najel na kámen a kamion šel do vývrtky, na bok a na střechu.
14:00
Zákulisí
Mezitím v poušti Atacama…
Daleko od bivaku a shonu kolem rally je průzkumný team organizátorů, který má jediný cíl: zkontrolovat a připravit každou etapu na její start. Rally ještě nedorazila do Calamy, ale organizátoři jsou již v Arice… Je to v podstatě vůz číslo 1 na trati letošního Dakaru. Není vidět na oficiální startovní listině, avšak do cíle v Buenos Aires dorazí dřív než nejlepší jezdci Volkswagenu či X-Raid BMW teamu. Za volantem této 4X4 sedí bývalý vítěz této rally, Jean-Pierre Fontenay, doprovázen bývalým profesionálním spolujezdcem Stephanem Le Bailem. Spolu s dalším autem a truckem tvoří průzkumný tým, který je na trasu vyslán zkontrolovat přesnost roadbooku, který byl napsán již před 3-4 měsíci. "Projíždíme trasu o 5 dnů dřív a každý večer posíláme změny do roadbooku, které pomáhají při kompletaci finálního roadbooku, jenž je dán jezdcům," vysvětluje Jean-Pierre Fontenay. Nejčastěji je to z důvodu rozdílného počasí mezi plánováním trasy a samotným závodem. „Například nedávné deště na trati 3. etapy rozvodnily řeky a ty některé cesty spláchly. Potřebujeme naplánovat jinou trasu pro případ takového scénáře. Díky změně počasí se může také stát, že nebezpečné úseky, které byly klasifikovány jako level 1, bude potřeba přehodnotit na level 2.“ I když rychlostní zkoušky projedou takovou rychlostí, že by se v celkovém pořadí mohli umístit v TOP 50, to proto aby se co nejvíce přiblížili podmínkám kterým budou čelit závodníci, tak Jean-Pierre a Stephane pošlou každý večer desítky poznámek, kterých může být někdy i nesčetněkrát více. Na jejich cestě se občas zvláště zaměřují na extra nebezpečná místa, aby bylo zajištěno, že si jich budou závodníci skutečně vědomi. To se týká i citlivých oblastí životního prostředí. „Například v místě, kde je stupeň nebezpečí označován jako level 3 (tedy nejvyšší stupeň) , postavíme občas vedle trati upozornění z hromady kamenů, aby nebyl jezdec či spolujezdec tímto místem zaskočen.“
18:00
Motocykly
Poté co posádky průsmykem Paso de Jama překročili Andy, odstartovali do první chilské etapy letošního ročníku. Na 146 kilometru z dnešních 207km si zatím nejlépe počíná včerejší vítěz Marc Coma. Lídr průběžného pořadí, Cyril Despres, je mu však v patách a na druhé pozicí ztrácí pouhých 23s. Třetí místo zatím patří domácí hvězdě Contardo Lopezovi, který zaostává 1:30 za Marcem Comou. Ve skvělé formě pokračuje Štefan Svitko, když drží průběžnou 15. příčku.
Čtyřkolky
Na trati už jsou také čtyřkolkáři. Zhruba v polovině dnešní etapy vede Patronelli ml. před celkovým lídrem Halpernem. V těsném závěsu za nimi je dvojice české stáje KM RACING, Josef Macháček a Martin Plechatý. Všichni tito jezdci jedou v rozmezí necelých 2 minut.
18:15
Motocykly
Z vítězství v dnešní krátké 207km etapě se raduje Marc Coma, který pokořil svého největšího rivala Cyrila Despreho o pouhých 16 vteřin. I to mu ovšem stačilo, aby se ujal celkového vedení v soutěži a to o pouhé 2s před již zmíněným Francouzem. Třetí místo si zajistil domácí miláček Contador Lopez, jenž zaostal 2 minuty za vítězným Comou. Třetí příčka mu patří i v celkovém pořadí.
Motocykly ve 4. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | COMA (ESP) | KTM | 02:04:00 |
2 | DESPRES (FRA) | KTM | +00:00:16 |
3 | LOPEZ CONTARDO (CHL) | APRILIA | +00:02:05 |
4 | PAIN (FRA) | YAMAHA | +00:06:20 |
5 | RODRIGUES (PRT) | YAMAHA | +00:06:55 |
6 | PEDRERO GARCIA (ESP) | KTM | +00:07:15 |
7 | VILADOMS (ESP) | YAMAHA | +00:08:22 |
8 | CASTEU (FRA) | SHERCO | +00:08:53 |
17 | SVITKO (SVK) | KTM | +00:14:10 |
21 | JAKES (SVK) | YAMAHA | +00:17:33 |
58 | PABISKA (CZE) | YAMAHA | +00:35:19 |
98 | VESELY (DEU) | YAMAHA | +01:07:24 |
Motocykly – po 4. Etapě | |||
---|---|---|---|
1 | COMA (ESP) | KTM | 011:43:12 |
2 | DESPRES (FRA) | KTM | +0:00:02 |
3 | LOPEZ CONTARDO (CHL) | APRILIA | +0:20:12 |
4 | GONÇALVES (PRT) | BMW | +0:25:40 |
5 | RODRIGUES (PRT) | YAMAHA | +0:26:02 |
6 | PEDRERO GARCIA (ESP) | KTM | +0:26:23 |
7 | FARIA (PRT) | KTM | +0:27:07 |
8 | RODRIGUES FILHO (BRA) | BMW | +0:27:16 |
9 | VILADOMS (ESP) | YAMAHA | +0:30:11 |
10 | CASTEU (FRA) | SHERCO | +0:30:20 |
15 | SVITKO (SVK) | KTM | + 00:49:21 |
24 | JAKES (SVK) | YAMAHA | + 01:21:06 |
44 | PABISKA (CZE) | YAMAHA | + 02:16:36 |
86 | VESELY (DEU) | YAMAHA | + 04:26:54 |
19:20
Automobily
Dnešní Etapa bohužel vystavila stop americkému showmanovi Robby Gordonovi. Tomu na přejezdu ke startu explodoval motor jeho monstrozního Hummeru a diky tomu neodstartoval do dnešního měřeného úseku. Letošní Dakar tak pro něj končí.
Čtyřkolky
Kategorii čtyřkolek i nadále vévodí trio argentinských závodníku, kteří znovu obsadili pódiová umístění. Druhé vítězství si připisuje Tomas Maffei, který mladšímu z bratrů Patronelliových nadělil necelé 3 minty. Dosavadní lídr Sebastian Halpern ztratil na Patrinelliho další minutu a půl a přišel tak o celkové vedení v závodě, které převzal dnešní vítěz Maffei. Až za touto trojicí se umístilo duo českých borců v pořadí Macháček, Plechatý. Ti ztratili na vítěze 9,5 minuty a v celkovém pořadí ztrácejí 27 respektive 30 minut na vítěze.
Čtyřkolky ve 4. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | MAFFEI (ARG) | YAMAHA | 02:30:23 |
2 | PATRONELLI (ARG) | YAMAHA | + 00:02:54 |
3 | HALPERN (ARG) | YAMAHA | + 00:04:23 |
4 | MACHACEK (CZE) | YAMAHA | + 00:09:28 |
5 | PLECHATY (CZE) | YAMAHA | + 00:09:47 |
6 | SERGIO LA FUENTE (URY) | YAMAHA | + 00:21:41 |
7 | SANTAMARINA (ARG) | HONDA | + 00:23:09 |
8 | COPETTI (ARG) | YAMAHA | + 00:25:29 |
Čtyřkolky – po 4. Etape | |||
---|---|---|---|
1 | MAFFEI (ARG) | YAMAHA | 013:33:56 |
2 | PATRONELLI (ARG) | YAMAHA | +0:01:54 |
3 | HALPERN (ARG) | YAMAHA | +0:03:11 |
4 | PLECHATY (CZE) | YAMAHA | +0:27:43 |
5 | MACHACEK (CZE) | YAMAHA | +0:30:48 |
6 | COPETTI (ARG) | YAMAHA | +1:10:12 |
7 | SANTAMARINA (ARG) | HONDA | +1:31:31 |
8 | CENKOV (BGR) | CAN-AM | +2:23:49 |
20:15
Automobily
Další etapové vítězství, v pořadí již třetí, si po dnešním dni připsal „El Matadore“ Carlos Sainz. I když to dlouho vypadalo na první letošní vítězství Stephana Peterhansela, který měl v čele již minutový náskok, nakonec v cíli skončil třetí, když ho krom vítěze porazil i Nasser Al-Attyiah. Carlos Sainz si tak i nadále udržuje celkové vedení před katarským kolegou a francouzským „panem Dakarem“. Česká posádka Honda, Tománek se v půli etapy pohybovala kolem 36. místa s 15 minutovou ztrátou na první posádku.
Automobily ve 4. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | SAINZ (ESP), CRUZ (ESP) | VOLKSWAGEN | 01:57:09 |
2 | AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) | VOLKSWAGEN | + 00:00:50 |
3 | PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA) | BMW | + 00:01:22 |
4 | DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU) | VOLKSWAGEN | + 00:02:17 |
5 | MILLER (USA), PITCHFORD (AFG) | VOLKSWAGEN | + 00:02:43 |
6 | TERRANOVA (ARG), PALMEIRO (PRT) | BMW | + 00:04:04 |
7 | CHICHERIT (FRA), PERIN (FRA) | MINI | + 00:04:38 |
8 | HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL) | BMW | + 00:05:56 |
41 | HONDA (CZE), TOMANEK (CZE) | MITSUBISHI | + 00:51:59 |
67 | MIKULA (CZE), NOVAK (CZE) | TOYOTA | + 01:09:16 |
Automobily – po 4. Etape | |||
---|---|---|---|
1 | SAINZ (ESP), CRUZ (ESP) | VOLKSWAGEN | 011:09:14 |
2 | AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) | VOLKSWAGEN | +0:04:24 |
3 | PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA) | BMW | +0:05:41 |
4 | DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU) | VOLKSWAGEN | +0:19:14 |
5 | HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL) | BMW | +0:27:45 |
6 | TERRANOVA (ARG), PALMEIRO (PRT) | BMW | +0:33:11 |
7 | NOVITSKIY (RUS), SCHULZ (DEU) | BMW | +0:49:40 |
8 | SPINELLI (BRA), HADDAD (BRA) | MITSUBISHI | +0:59:45 |
9 | ROMA (ESP), PICARD (FRA) | NISSAN | +1:08:32 |
10 | MILLER (USA), PITCHFORD (AFG) | VOLKSWAGEN | +1:08:36 |
32 | HONDA (CZE), TOMANEK (CZE) | MITSUBISHI | + 03:41:25 |
103 | MIKULA (CZE), NOVAK (CZE) | TOYOTA | + 10:05:36 |
21:05
Čtyřkolky
Loňský vítěz v kategorii čtyřkolek, Marcos Patronelli, se rozhodl vzdát boj o letošní titul na Dakarské rally. Přimělo ho k tomu zranění kolene, které si přivodil při pádu během včerejší etapy. Rozhodl se ale pokračovat v asistenčním týmu, aby mohl sledovat výkony svého staršího bratra Alejandra a v případě problému mu i pomoci.
23:55
Kamiony
Jako první vyrazil do dnešní etapy Kamaz řízený Vladimirem Čaginem a vyhrál ji stylem start – cíl. Celkově se toho v etapě moc nedělo a pořadí na minimálně prvních osmi místech se vůbec neměnilo. Druhý dojel Kamaz řízený Kabirovem se ztrátou 2 minuty a 18 sekund. Třetí skončil Loprais se ztrátou šesti minut. Stejné pořadí je i průběžně. Čagin „už“ má před druhým Kabirovem náskok 8 minut a 41 sekund a třetí Loprais ztrácí 12 minut a 36 sekund. Ale tohle je Dakar a 12 minut ztráty ještě není žádná tragédie a lehce so to může obrátit.
Vildman s Liazem dojel 21. a celkově je 28. se ztrátou čtyři a půl hodiny. Randýsek dojel 33. a celkově je 35. se ztrátou téměř deset hodin. Úvod závodu ale absolvoval jako asistenční kamion.
Kamiony ve 4. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) | KAMAZ | 02:10:18 |
2 | KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) | KAMAZ | + 00:02:18 |
3 | LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE) | TATRA | + 00:05:59 |
4 | ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) | MAN | + 00:11:08 |
5 | NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) | KAMAZ | + 00:12:48 |
6 | DE AZEVEDO (BRA), MARTINEC (CZE), JUSTO (BRA) | TATRA | + 00:13:22 |
7 | MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) | KAMAZ | + 00:16:41 |
8 | DUISTERS (BEL), GEUSENS (BEL), VAN MELIS (NLD) | IVECO | + 00:19:58 |
21 | VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) | LIAZ | + 00:49:34 |
33 | RANDYSEK (CZE), SISKA (CZE), SKRICEK (CZE) | MAN | + 01:04:34 |
Kamiony po 4. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) | KAMAZ | 11:49:16 |
2 | KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) | KAMAZ | + 00:08:41 |
3 | LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE) | TATRA | + 00:12:36 |
4 | ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) | MAN | + 00:46:08 |
5 | NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) | KAMAZ | + 00:51:46 |
6 | DE AZEVEDO (BRA), MARTINEC (CZE), JUSTO (BRA) | TATRA | + 01:04:20 |
7 | VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD) | IVECO | + 01:06:31 |
8 | MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) | KAMAZ | + 01:12:10 |
28 | VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) | LIAZ | + 04:30:13 |
35 | RANDYSEK (CZE), SISKA (CZE), SKRICEK (CZE) | MAN | + 09:43:53 |
Ohlasy automobilů v cíli
Guerlain Chicherit: „Bylo to skvělé. Zajeli jsme perfektní etapu bez jakýchkoliv chyb. Netlačili jsem až tak moc a vážně jsme si tu jízdu užili. Poslední tři etapy jsme měli problém s brzdami a já jsem doufal že už to bude v pořádku. A naštěstí bylo. Dneska jsme se nesoustředili na čas. Prostě jsme chtěli jet v dobrém rytmu a nedělat si starosti s výpadky. Zdá se, že auto funguje dobře. Je před náma ještě dlouhá cesta.“
Stéphane Peterhansel: „Mohl to být dobrý den, protože jsme uprostřed etapy vedli. Potom jsme ale dostali defekt a museli jsme měnit kolo, což zabralo dvě nebo tři minuty. To je to co jsme potřebovali k vítězství v etapě. To znamená, že jsme dobře navigovali a neměli jsme problémy ve velkých výškách. Takže i když to nebyla naše strategie, být na zítřek třetí, tak to nakonec nebude špatné. Tím, že budeme startovat třetí můžeme získat zpět vzácné minuty.“
Giniel De Villiers: „Není to tak špoatné. V jednom místě bylo asi patnáct motocyklů a hledali správnou cestu. Taky jsme tam trošku zaváhali. Jeli jsme konstantním tempem. Znovu jsme na Carlose ztratili kolem dvou minut, ale pořád je to lepší než pět minut včera.“
Nasser Al Attiyah: „Není to jednoduché vyrážet na trať jako první, ale zvládli jsme to v excelentním čase. Carlos Sainz na nás získal jenom 15 sekund. Dnes mě to vážně bavilo. Dobrou zprávou je, že zítra budeme startovat za Sainzem a budeme schopní útočit. Problémy s autem, které jsem měl v posledních dnech, byly asi jenom v mé hlavě.“
Carlos Sainz: „Měli jsme nějaké navigační problémy a trošku jsme vyjeli z trati. Dnes jsme jeli velmi rychle. Doufám, že byl někdo rychlejší než já a bude zítra otevírat cestu. Peterhansel, Al Attiyah a dokonce i De Villiers jsou nebezpeční soupeři. Jsou mezi námi jen malé rozestupy.“
Zdroj: dakar.com