Překvapující silvestrovské informace ze zákulisí Czech Ford Rally Teamu.
Již delší dobu se mezi zasvěcenými přetřásá možný rozpad úspěšné dvojice Prokop – Tománek. O lecčem svědčí účast zkušeného mitfáry na letošním Dakaru namísto plného nasazení při přípravách na nadcházející sezónu po boku Martina Prokopa. Ten na přímý dotaz zatím informace o krizi nepotvrzuje, nicméně určitá zhrzenost je z jeho vyjádření patrná. „Dakar, to instantní rádobydobrodružství jednadvacátého století, Jendovi pochopitelně přeji. Jen ať si hraje na hrdinu pod dohledem zástupů novinářů a pořadatelských vrtulníků. To já pojedu v červnu na čundr na fichtlu z Prahy do Paříže a nedělám z toho vědu. I když to bude daleko větší Saigon – žádný gps-ky, žádný vrtulníky, jen divočina Bavorska, oblasti Champagne a francouzského venkova. Zkrátka jen muž a stroj!," komentoval pro naši redakci nejnovější počin svého letitého partnera v závodním voze.
„Dakar – to je jen pověstná poslední kapka. O jednání s nástupcem Jendy se šušká minimálně od jara. Spory jsou vleklé – vymačkávání pasty, boje o sedadlo u okna v letadle, chrápání…,“ svěřil se redakci dobře informovaný zdroj z prostředí týmu. Odborná veřejnost proto již několik týdnů horečně spekuluje o možných adeptech na sedadlo ve Fiestě S2000 pro nadcházející sezonu – Michal Ernst, Petr Gross, Zdeněk Hrůza nebo snad talentovaný dlouhán Pavel Kohout ? Takto jednoduše uvažuje většina, my jsme se však rozhodli přinést výrazně fundovanější informace a pátrání přineslo své ovoce.
Již v průběhu letošní sezóny byla na několika podnicích spatřena v intenzivním rozhovoru s juniorským mistrem světa seriózní dáma seniorského věku, která pečlivě naslouchala jeho výkladu. Že je právě ona nejžhavějším kandidátem na post Jana Tománka, je pro nezasvěcené velkým překvapením a o důvodech se dá jen spekulovat. Nalézt se jich však dá překvapivě mnoho….
„Když si projdeme získaná data ze soutěží, které máme příští rok v programu, jednoznačně z nich vyplývá, že znatelně převažují levé zatáčky. A navýšení hmotnosti na pravé straně vozu by pro nás bylo nespornou výhodou,“ hledá důvody takového kroku šéftechnik týmu.
„Nedělejte z toho vědu,“ oponuje závodnický kolega J.V., “ta paní Martina vždy oslovovala důsledně „Mistře“. Jak ho znám, tohle úplně stačí….“
„Z marketingového pohledu je to geniální tah,“ komentuje nováčka v roli spolujezdce promotér a marketingový specialista A.CH. „Podle našich předběžných propočtů by plocha kombinézy měla být o zhruba 79% větší než u toho hubeňoura Tománka. A aritmetika je jasná – větší plocha = více reklam = větší příjmy. Fakt, že jde o reprezentanta seniorského věku je naprostý majstrštyk!“ libuje si. Už jen ve stádiu pouhých spekulací o novém složení posádky se týmu a partnerské agentuře hlásí sponzoři, kteří míří na tuto věkovou kategorii a jejich nabídky jsou překvapivě vysoké – značky jako Geriavit Pharmaton, Occuvite Lutein nebo Kaufland doslova žadoní o příslib smlouvy. A nejen oni. Eva a Vašek nabízejí vystoupení v servisních zónách bez nároku na honorář. Okamžitě reagují i nechvalně známé firmy nabízející prodej cetek pod záminkou zájezdu. „Pro příští rok připravujeme třídenní autobusový zájezd na ADAC Deutschland Rally za cenu 250 Kč s plnou penzí, koncertem Volksmusik, kávou a zákuskem u Czech Ford Rally Teamu s možností zakoupit se slevou propagační předměty a prezentací dek z pravé ovčí vlny, které jsou ochranou proti roztočům, vysokému krevnímu tlaku a jadernému spadu,“ prezentuje záměry J.B., ředitel jedné z agentur.
„Pokud má být toto cesta do velkého WRC, pak soudím, že je velmi reálná,“ dodává A.CH. „A dost možná tento krok dá nový impuls celé světové rally. Pokud by i tovární týmy šly cestou angažmá seniorů, tak nevylučuji, že další silní partneři, např. Koňská mast, mohou výrazně narušit dosavadní výsadní postavení Redbullu !!!“
Naproti tomu zcela jiné vysvětlení se šíří v chodbách paláce v Opletalově ulici. „On měl Martin z ústředí FIA vždy dobré informace,“ pokradmu šeptá jeden z významných činovníků a nepřímo tak potvrzuje drby z francouzské centrály světového motorsportu. Podle nich totiž bude krátce po Novém roce vyhlášena nová kategorie v MS – WRSC World Rally Senior Championship. Podmínkou bude, aby v daném ročníku jeden z členů posádky dosáhnul 70 let věku. Okamžitě by se tedy Martin Prokop zařadil mezi hlavní uchazeče o tento titul a v případě úspěchu by získal naprosto ojedinělý double – v rozmezí pouhých dvou let se stát juniorským i seniorským mistrem světa !
Kdo je tedy ona tajemná adeptka na místo po boku juniorského mistra? Podle našich informací jde o 72-tiletou Z.J., bývalou učitelku a velkou fanynku motorsportu. Jak nese její možné angažmá syn, aktivní spolujezdec? „Upřímně řečeno, jsem tím dost zaskočen a dozvídám se o tom poprvé od Vás. Přiznám se, že jsem si na Jendovu pozici sám brousil zuby…. Je fakt, že mi teprve teď spousta věcí zapadá do sebe – pár týdnů postrádám přilbu, ztratily se mi barevné fixky a maminka každé ráno místo cvičení Pěti Tibeťanů cvičně prohazuje kola na mém soukromém Focusu RS. Prý jí to doporučil obvoďák… A to jsem ji sám s Prokopem seznámil….,“ líčí poněkud zkroušeně.
Kde leží pravda? Je za změnou uražená ješitnost, technický přínos, marketingové důvody nebo chladný kalkul a sázka na nová pravidla? Či snad od každého něco? Skutečný důvod však může být o dost prozaičtější. „Kluk mi na závodech pěkně zvlčil,“ netají se rozladěním ing. P.P. „to je pořád samé trajdání po barech, ponocování a tak. Beztak ho kazí ten Tománkovic sígr. Kdybych mu do auta posadil paní Zdeničku, seděl by pěkně na hotelu, drtil ruštinu a opakoval si vyjmenovaná slova…,“ dodává překvapivě jednoduché vysvětlení otec českého reprezentanta.
Ať je tedy vývoj této zapeklité kauzy jakýkoli, přejeme Czech Ford Rally Teamu co nejúspěšnější rok 2011.
A Czech Ford Rally Team všem fanouškům přeje hodně zdraví a spoustu hezkých zážitků nejen při rally!